Slechte slaper? Mijn 10 tips voor een perfecte nachtrust

Sleep

We Heart It

Tot een maand terug sliep ik énorm slecht. Inslapen ging moeilijk, ik werd vaak wakker ’s nachts en vanaf 6 uur ’s morgens kwam ik niet meer aan slapen toe. Al van kindsbeen af heb ik een haat/liefdeverhouding met slapen, maar het begon echt de spuigaten uit te lopen. Gelukkig is het tij gekeerd en slaap ik nu terug als een roosje. Wil je weten hoe ik dat gedaan heb? Lees dan snel verder. Light

We Heart It

1 Dim het licht ’s avonds

De nieuwste wake-up lights van Philips simuleren een zonsondergang. Geleidelijk aan neemt het licht af. De duur hiervan kan je instellen. Heb je geen wake-up light in huis, dan kan je ook gewoon zorgen voor rustig licht voor het slapengaan.

Laptop

We Heart It

2 Elektronica mag, maar..

Dit is een tip die waarschijnlijk niet voor iedereen zal werken. Ik ben nu eenmaal niet het type dat alle elektronica kan bannen voor het slapengaan, ook al is dat aanbevolen. Hey: je bent een blogger of je bent het niet, maar het felle licht van je laptop kan al eens voor problemen zorgen. Hier heb ik echter een oplossing voor gevonden namelijk: f.lux. Niet flux zoals het gelijknamige liedje van Bloc Party. Nee, f.lux. Het is een programma die het licht van je scherm aanpast aan het moment van de dag. Check het hier.

Clock

We Heart It

3 Zet je wekker buiten beeld

Dit is een echte dooddoener als je niet in slaap geraakt. Vooral als je er de volgende morgen vroeg uit moet, zal je merken dat de verleiding groot is om je wekker te checken. Dit doet echter meer kwaad dan goed.

Shower

We Heart It

4 Neem een douche

Ik douche graag ’s avonds, omdat ik merk dat ik er rustiger van word. ’s Avonds heb ik ook de tijd om te scrubben, bodylotion te smeren enzoverder. Je kan er echt een me-momentje van maken om dan achteraf heerlijk ontspannen in slaap te vallen. Mijn favoriete douchegel voor het slapengaan is die van Le Petit Marsellais met de geur lavendelhoning.

5 Relax olie

Voor het slapengaan druppel ik altijd wat relax olie op mijn hoofdkussen. Sinds ik deze gebruik, val ik een stuk sneller in slaap. Eén tip: druppel met mate, anders komt er van slapen niks meer in huis.

Bob Ross

We Heart It

6 ASMR videos

Niet iedereen heeft het voor ASMR, maar ik val er als een blok van in slaap. Vooral in periodes van veel stress is het mijn redder in nood. Ook al vind je het misschien een beetje raar, probeer het maar eens als je onder grote druk staat.

Meet Bob Ross:

7 Verzin een verhaal

Dit is een van mijn favoriete tips. Als ik niet vlot in slaap geraak, dan probeer ik altijd mijn eigen droom te bedenken. Soms kan ik echt uitkijken naar bedtijd, omdat ik dan een nieuw verhaal mag verzinnen. Het is nóg leuker als je echt droomt van je verhaal. Dubbel score!

8 Creëer een vast slaapritme

Ga, in de mate van het mogelijke, op hetzelfde tijdstip naar bed en sta om hetzelfde uur op ’s morgens. Zo blijft je lichaam in balans. Je moet hier wel niet in overdrijven. Ga alleen naar je bed als je écht moe bent.

9 Schrijf je bekommernissen op

Maak todolijstjes, vul je dagboek aan, kortom overloop je dag en bedenk al wat je wil doen voor de volgende dag. Als je het hebt opgeschreven, hoef je er ook niet meer over te piekeren. Coffee cycle

We Heart It

10 Vermijd cafeïne

Koffie mag dan wel ’s morgens mijn beste vriend zijn. ’s Avonds is het een absolute no-go. Na vier uur in de namiddag vermijd je cafeïne beter. Ook al denk je dat het geen effect heeft, dat heeft het zeker wel. Probeer maar eens.

Sleep

We Heart It

Dit waren mijn tips voor een betere nachtrust. Hopelijk heb je er iets van kunnen opsteken. Laat maar weten bij de comments of je ze geprobeerd hebt.

Wat doe jij om goed te kunnen slapen?

Birgit x

2 thoughts on “Slechte slaper? Mijn 10 tips voor een perfecte nachtrust

  1. ’s Avonds douchen voor het slapen gaan werkt bij mij altijd heel goed, zeker als ik daarna nog een kopje kamille thee drink en niet teveel meer naar mijn tv/laptop/smartphone kijk. Op tijd in bed gaan liggen helpt ook om in slaap te komen, als ik te laat in bed lig ga ik piekeren over het tekort aan slaap uren en kan ik al helemaal niet meer slapen.

    1. Thee is inderdaad ook een goeie tip, maar dat lust ik jammer genoeg niet haha. Heel herkenbaar dit! Ik probeer me er niet te veel aan te ergeren want dat is dodelijk voor mijn nachtrust. Gemakkelijker gezegd dan gedaan wel..

Geef een reactie

